Hyundai NEXO po raz drugi bije rekord świata pokonanej odległości
Przedstawiciele Hyundai Australia w Hyundaiu NEXO (FCEV) pobili rekord świata najdłuższego dystansu pokonanego pojazdem napędzanym wodorem na jednym zbiorniku.
Podczas próby bicia rekordu, australijski kierowca rajdowy Hyundai, Brendan Reeves, prowadził NEXO w specyfikacji produkcyjnej, rozpoczynając przejazd od Essendon Fields w Melbourne. Po 807 km jazdy Reeves przybył do Broken Hill nadal z dużym zasięgiem wyświetlanym na komputerze pokładowym pojazdu.
Następnie podróż kontynuowano do Silverton, miasteczka na obrzeżach Broken Hill, znanego jako miejsca, w którym kręcono postapokaliptyczny film akcji Mad Max 2 z lat 80. Następnie samochód przejechał około 60 km więcej. Zbiornik wodoru w Hyundaiu NEXO wyczerpał się na drodze Wilangee za stacją Eldee.
Wedle wskazań komputera pokładowego NEXO, całkowity przejechany dystans wyniósł 887,5 km, co potwierdziło pobicie dotychczasowego rekordu świata wynoszącego 778 km. Autorem poprzedniego ustanowionego rekordu był francuski aeronauta Bertrand Piccard, który za kierownicą NEXO pokonał trasę z Sarreguemines do Le Bourget we Francji.
Przed rozpoczęciem trasy, przedstawiciel RACV (Royal Automobile Club of Victoria) zaplombował zbiornik NEXO, aby jeszcze bardziej uwiarygodnić rzetelność przeprowadzonego testu. Natomiast przedstawiciel NRMA (National Roads and Motorists’ Associatio) potwierdził nienaruszoną plombę po zakończeniu trasy.
Odbiornik GPS na pokładzie NEXO zarejestrował przebyty dystans wynoszący 903,4 km, podczas gdy odległość w Google Maps pokazała przebieg 905 km. Do przeprowadzenia oficjalnego pomiaru testu wykorzystano jednak komputer pokładowy NEXO, który wskazał przebyty dystans wynoszący 887,5 km.
Jako kierowca rajdowy zawsze chciałem pobić rekord świata, ale nigdy bym nie przypuszczał, że tak się stanie. Kiedy wyruszaliśmy z Essendon Fields wczesnym rankiem NEXO od razu wydało mi się znajome i łatwe w prowadzeniu – elementy sterujące są intuicyjne i proste w użyciu, pozycja za kierownicą doskonała, a siedzenia bardzo wygodne. NEXO idealnie odnajduje się na drodze. W czasie pokonywania każdego kilometra, sprawdzałem odczyt wydajności NEXO, aby zmaksymalizować odległość pokonywaną na kilogram wodoru. Odkryłem, że wykorzystanie technik stosowanych w rajdach samochodowych, takich jak spoglądanie jak najdalej na drogę oraz wskazówki udzielane przez mojego tatę o efektywnym prowadzeniu ciężarówki na długich dystansach, zaowocowały pobiciem kolejnego rekordu świata przez NEXO.
Brendan Reeves
Kierowca Rajdowy
Podróż trwała 13 godzin i 6 minut przy średniej prędkości 66,9 km / h. Rezerwa informująca o niskim poziomie paliwa zapaliła się po raz pierwszy po przejechaniu dystansu 686 km. Od tego momentu pozostało ponad 200 km zasięgu. Kontrolka paliwa zaczęła migać po 796 km, gdy pozostało 90 km zasięgu.
Podczas podróży NEXO zużyło łącznie 6,27 kg wodoru w tempie 0,706 kg/100 km. NEXO oczyścił 449 100 litrów powietrza podczas podróży – wystarczającą dawkę powietrza dla 33 dorosłych osób na dzień. Plastikowa rura wydechowa emitowała tylko wodę w postaci pary i kropli przez całą podróż. Hyundai NEXO nie wyemitował ani grama CO2, podczas gdy standardowy pojazd z silnikiem spalinowym wyemitowałby około 126 kg CO2 na tej samej odległości.
Hyundai NEXO
NEXO to masowo produkowany pojazd elektryczny Hyundaia z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, oferujący zasięg 666 km (WLTP) z czasem tankowania od trzech do pięciu minut.
Wodorowy model Hyundai zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, a także pięciogwiazdkową ocenę Green NCAP za swoje referencje środowiskowe.
NEXO łączy czystą mobilność z najnowszymi systemami autonomicznej jazdy oraz zaawansowanymi systemami wspomagającymi codzienną podróż.
Hyundai oferuje najbardziej zróżnicowaną gamę układów napędowych w Europie. Gama marki obejmuje pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi, pojazdy hybrydowe, elektryczne akumulatorowe i pojazdy hybrydowe typu plug-in.