Seria PURE ETCR wyznacza początek zelektryfikowanej ery Hyundai

Hyundai Motorsport obronił drugie miejsce w kolejnej rundy PURE ETCR – pierwszej na świecie wyścigowej serii elektrycznych samochodów turystycznych rozgrywanej na Motor Land Aragón w Hiszpanii.

Hyundai rywalizuje w mistrzostwach modelem Veloster N ETCR, pojazdem elektrycznym o mocy 670 KM zbudowanym specjalnie do tego celu.

Dobre wyniki modelu Veloster N ETCR, a także testy RM20e dowiodły skuteczności technologii zastosowanej w wysokowydajnych samochodach elektrycznych. Oba modele umacniają pozycję Hyundaia jako lidera branży motoryzacyjnej pod względem mobilności o zerowej emisji. Ponadto torują one również drogę do produkcji jeszcze lepszych elektrycznych samochodów osobowych. Marka startując w różnych seriach wyścigowych oraz rajdowych, zbiera doświadczenia niezbędne do opracowywania nowych, zelektryfikowanych samochodów produkcyjnych.

Gdy przyjrzeliśmy się różnym obszarom naszej działalności, w których moglibyśmy również zadbać o zrównoważony rozwój, pomyśleliśmy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć pojazd elektryczny o wysokich osiągach. Udowodniliśmy, że nie trzeba wybierać między wysoką wydajnością a bezemisyjnością. Można mieć jedno i drugie.

Till WartenbergWiceprezes i Szef Działu N Brand Management i Motorsport w Hyundai Motor Company

Transfer technologii, który zapoczątkuje nową generację samochodów wyścigowych z napędem elektrycznym

Hyundai ma za sobą długą historię wykorzystywania sportów motorowych, jako narzędzia do rozwoju samochodów poruszających się na co dzień po drogach. W rzeczywistości istnieje nawet dwukierunkowa relacja między sportami motorowymi a modelami N. Motorsport to kolebka gamy modeli sygnowanych literą N, ale samochody wykorzystywane w sportach motorowych mogą być również budowane w oparciu o doświadczenie zebrane w trakcie użytkowania drogowych modeli Hyundai.

Na przykład i20 Coupe WRC powstał w oparciu o mocno zmodyfikowaną wersję drogowego Hyundaia i20. Z kolei i20 Coupe WRC zainspirował wprowadzenie na rynek Hyundaia i20 N. Początkowe wnioski z rajdów zostały przekazane Centrum Badań i Rozwoju Hyundaia w Namyang i wykorzystane przy opracowywaniu pierwszego wprowadzonego na rynek modelu N w 2017 roku – i30 N.

Ponadto i20 N Rally2, nowy samochód rajdowy przeznaczony dla zespołów klienckich, bazuje na samochodzie drogowym i20 N. i20 N Rally2 dzieli podwozie z i20 N, a jego dynamiczny wygląd oddaje filozofię projektowania Hyundai Sensuous Sportiness. Z drugiej strony i20 N zawiera funkcje inspirowane światem sportów motorowych. Ma taką samą wagę, jak samochód rajdowy i20 N WRC oraz inspirowany rajdami spojler dachowy dla lepszej aerodynamiki podczas codziennej jazdy.

W przypadku modelu Veloster N ETCR, samochód wyścigowy dzieli karoserię z drogowym Hyundaiem Veloster N, ale podwozie oraz komponenty zostały mocno zmodyfikowane pod kątem wyczynowej jazdy sportowej. Układ napędowy jest w pełni elektryczny.

Modele N testowane są w warunkach zbliżonych do sportów motorowych, aby sprawdzić ich osiągi. Modele N spędzają na torze testowym dwa razy więcej czasu oraz są dogłębnie testowane przy wyższych prędkościach w porównaniu do innych pojazdów marki Hyundai. Modele Hyundai N regularnie biorą także udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, a Elantra N TCR i i30 N TCR zajęły odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w czerwcowych zawodach. Co więcej, nowy Hyundai i20 N zadebiutował w wyścigu i stał się czwartym modelem Hyundai N, który brał udział w najbardziej wymagającym wyścigu wytrzymałościowym na świecie.

Sporty motorowe są zatem wykorzystywane jako poligon doświadczalny dla nowych technologii Hyundai. Motorsport służy do ulepszania drogowych modeli marki, niezależnie od tego, czy są one wyposażone w silniki spalinowe, czy też bezemisyjne układy napędowe. Podobnie jak doświadczenia zebrane w rajdach samochodowych z modelem i20 Coupe WRC zostały wykorzystane przy tworzeniu i20 N, tak wnioski z wyścigów pojazdów elektrycznych Hyundaia poprawią następną generację elektrycznych samochodów drogowych. Utwierdza to wiodącą pozycję marki w rozwoju technologii napędów elektrycznych, nie tylko w samochodach osobowych, ale także w sportach motorowych i w segmencie samochodów sportowych.

VELOSTER N ETCR: pierwszy w pełni elektryczny samochód turystyczny Hyundai

Pierwszy w pełni elektryczny samochód turystyczny Hyundai Motorsport – Veloster N ETCR, wyznacza nową erę dla marki Hyundai.

Hyundai Motorsport zaprojektował i zbudował model Veloster N ETCR w swojej siedzibie w Alzenau w Niemczech. Firma rozpoczęła projektowanie samochodu w listopadzie 2018 roku, a dziesięć miesięcy później rozpoczęła testy prototypu. Veloster N ETCR został po raz pierwszy zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) 2019 we Frankfurcie w Niemczech. Zespół kontynuował rozwój samochodu przez cały rok 2020, optymalizując poszczególne komponenty, zanim w pełni skupił się na osiągach.

Jako w pełni elektryczny samochód z napędem na tylne koła i silnikiem montowanym centralnie, Veloster N ETCR został specjalnie zaprojektowany, aby móc konkurować w nowej kategorii ETCR, w tym w serii PURE ETCR. W pierwszym sezonie ETCR Hyundai Motorsport wyprodukował dwa samochody Veloster N ETCR.

Veloster N ETCR jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi – po dwa na koło – produkowanymi przez Magalec Propulsion. Pakiet akumulatorów, wyprodukowany przez Williams Advanced Engineering, zapewnia moc 500 kW, co przekłada się na 670 KM oraz moment obrotowy wynoszący 900 Nm. Przekładnia o pojedynczym przełożeniu jest również produkowana przez Magalec Propulsion. Opony Goodyear Eagle F1 SuperSport przygotowane specjalnie na sezon 2021 PURE ETCR, są montowane na specjalnie zaprojektowanych aerodynamicznych felgach – 10,5 na 18 cali z przodu i 12 na 18 cali z tyłu. Przetwornice DC-DC są produkowane przez Bright Loop.

Hyundai dosyć późno dołączył do motorsportu, ale teraz jesteśmy jednymi z pierwszych, którzy zaangażowali się w zelektryfikowany sport motorowy. Biorąc pod uwagę nasz dotychczasowy sukces w TCR i nasze bogate doświadczeniem z elektromobilnością, myślę, że jesteśmy na bardzo dobrej drodze do osiągnięcia pozycji lidera – jak dotąd zaliczyliśmy fantastyczny początek!” – powiedział Till Wartenberg, Wiceprezes i Szef Działu N Brand Management i Motorsport w Hyundai Motor Company.

Till WartenbergWiceprezes i Szef Działu N Brand Management i Motorsport w Hyundai Motor Company

RM20e: przyszłość pojazdów o wysokich osiągach

W 2020 roku podczas Bejing International Automotive Exhibition w Pekinie, Hyundai zaprezentował kolejną generację zelektryfikowanego samochodu sportowego – RM20e. RM20e to najnowsza odsłona serii „RM”, czyli Racing Midship – projektu doświadczalnego marki Hyundai mającego na celu opracowanie nowych technologii jazdy o wysokich osiągach. Hyundai rozpoczął projekt RM w 2012 roku, testując, rozwijając i łącząc nowe wysokowydajne technologie z przyszłymi modelami N. W przeciwieństwie do swoich poprzedników RM14, RM15, RM16 i RM19, RM20e jest w pełni elektryczny. Zaprojektowane jako mobilne laboratorium do testowania nowych technologii, RM20e dostarczył wiele wniosków oraz doświadczeń, które znalazły zastosowanie podczas opracowywania modelu Veloster N ETCR.

RM20e posiada elektryczny układ osi z napędem na tylne koła oraz centralne umiejscowienie silnika. Taka konfiguracja zapewnia przyczepność niezbędną do imponującego przyspieszenia. W przypadku RM20e pozwala na rozpędzenie od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy.

Wysokowydajny układ elektryczny łączy wysokie osiągi, równowagę, hamowanie i przyczepność z cichą jazdą, reaktywnością i zdolnością do poruszania się po drogach. Hyundai współpracował z Rimac Automobili, aby uzyskać wysoki poziom osiągów samochodu. Wnioski wyciągnięte z rozwoju RM20e zostaną wykorzystane do ulepszenia przyszłych, wysokowydajnych pojazdów elektrycznych Hyundai N.

RM20e to dwumiejscowe, dwudrzwiowe coupe z silnikiem obsługującym instalację 800V wzbogaconym o technologię inwerterową. Akumulator zapewnia maksymalnie 596 kW mocy (810 KM) oraz 960 Nm momentu obrotowego. Dzięki tej mocy samochód może osiągnąć prędkość maksymalną ponad 250 km/h oraz posiada możliwość szybkiego ładowania z wykorzystaniem infrastruktury 800V.

Współpraca z Rimac Automobili w celu przyspieszenia rozwoju wysokowydajnych pojazdów elektrycznych

Rimac to firma zajmująca się tworzeniem samochodów sportowych XXI wieku. Założona w 2009 roku w Chorwacji firma przekształciła się z małego projektu w technologicznego potentata i jest dzisiaj liderem w obszarze elektrycznych hipersamochodów oraz wysokowydajnych komponentów dla elektromobilności.

Hyundai Motor Group ogłosił w 2019 roku inwestycję w wysokości 80 milionów euro w rozwój wysokowydajnych pojazdów elektrycznych i wodorowych. RM20e to pierwszy prototyp opracowany w wyniku partnerstwa z Rimac Automobili, który wzmacnia pozycję firmy jako lidera wysokowydajnej elektromobilności.

Generator wodoru dla ekologicznych doświadczeń wyścigowych

Oprócz udziału w wyścigach samochodów elektrycznych, Hyundai Motor zaangażował się również jako dostawca kompleksowych usług PURE ETCR dla potrzeb ładowania pojazdów. W grudniu ubiegłego roku Hyundai Motor Group wprowadził na rynek HTWO, nową markę reprezentującą wiodący na świecie system wodorowych ogniw paliwowych grupy. Do ładowania samochodów HTWO wykorzystał generator ogniw paliwowych zasilany wodorem. Efektem było nie tylko zademonstrowanie ważnych zastosowań technologii wodorowych ogniw paliwowych poza motoryzacją, ale i przejechanie całego wyścigu bez emisji spalin.

Po raz pierwszy zaprezentowany podczas IAA 2019, generator ogniw paliwowych składa się z dwóch systemów ogniw paliwowych podobnych do tych stosowanych w Hyundaiu NEXO i jest zasilany wodorem. Dzięki temu HTWO dostarczył czystą energię elektryczną do wszystkich samochodów ETCR. Mobilny generator będzie używany w każdym z pięciu różnych miejsc w trakcie rywalizacji. Dzięki łącznej mocy 160 kW może naładować dwa pojazdy – każdy z baterią 65 kWh w ciągu godziny.

Jest to nie tylko demonstracja zaangażowania firmy w prawdziwie bezemisyjną mobilność, ale także pokaz niekonwencjonalnego zastosowanie technologii ogniw paliwowych. Generator może potencjalnie dostarczać bezemisyjną energię na imprezach, festiwalach, w sytuacjach kryzysowych, czy niosąc pomoc w przypadku katastrof i w każdej innej sytuacji gdzie przyłączenie do sieci elektroenergetycznej nie byłoby możliwe.

Generator ogniw paliwowych Hyundai jest częścią szerszej strategii promowania technologii wodorowych ogniw paliwowych jako czystej energii lub rozwiązania mobilności o zerowej emisji. Hyundai HTWO ma ambitny plan zastosowania technologii ogniw paliwowych w różnych środkach transportu, takich jak statki, pociągi i miejska mobilność powietrzna, a nie tylko w samochodach i generatorach prądu. W ramach „Fuel Cell Vision 2030”, Hyundai Motor Group zamierza zapewnić do 2030 roku zdolność produkcyjną 700 000 sztuk systemów ogniw paliwowych rocznie. Firma ogłosiła nawet zamiar opracowania wysokowydajnego samochodu na ogniwa paliwowe – model został zapowiedziany przez samochód koncepcyjny 2025 Vision Gran Turismo z 2015 roku.

HTWO aktywnie współpracuje z firmami partnerskimi w celu dalszego rozwoju technologii wytwarzania energii z ogniw paliwowych, w tym m.in. z Next Hydrogen, który pracuje nad systemami elektrolizy wody, oraz Hyundai Global Service, którego działalność skupia się na systemach napędowych statków.

Zintensyfikujemy wysiłki na rzecz opracowania systemu wodorowych ogniw paliwowych nowej generacji, który można zastosować w różnych formach mobilności, takich jak mobilność powietrzna, samochody, statki i pociągi, a nawet jako system awaryjnego wytwarzania energii w budynku lub fabryce. System ogniw paliwowych nowej generacji będzie nie tylko dostępny dla wielu różnych produktów i usług związanych z mobilnością, ale zapewni zwiększoną wydajność i trwałość w przystępnej cenie.

Ronald GrasmanWiceprezes Zespołu ds. Rozwoju Biznesu Ogniw Paliwowych w Hyundai Motor Company

PURE ETCR: innowacyjny format wyścigowy

Obchodząca swój debiut w zeszłym miesiącu seria PURE ETCR jest pierwszą na świecie wielomarkową rywalizacją w pełni elektrycznych samochodów turystycznych. Promowana przez Eurosport Events Ltd oraz wspierana przez partnerów i założycieli takich jak Goodyear i TAG Heuer, seria PURE ETCR jest jedyną, w której najwięksi światowi producenci samochodów mogą zaprezentować swoje drogowe pojazdy elektryczne podczas rywalizacji o międzynarodowe tytuły.

Sezon 2021 PURE ETCR składa się z sześciu imprez w Europie i Azji. Wyścigi odbywają się na wymagających torach ulicznych oraz klasycznych obiektach, znanych z innych serii wyścigowych.

Opracowane zgodnie z koncepcją techniczną ETCR WSC, samochody PURE ETCR są najmocniejszymi i najszybciej przyspieszającymi samochodami turystycznymi, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Kierowcy rywalizują w pełnej akcji serii bitew nokautowych na torze, w których zwycięzca zostaje ukoronowany jako Król lub Królowa każdego wydarzenia, zaś przegrani są eliminowani z rywalizacji.

Zgodnie z regulaminem wyścigu, każdy samochód ETCR może osiągnąć maksymalnie 500 kW mocy wyjściowej, co przekłada się na 670 KM. Wymogiem regulaminu jest wyposażenie samochodów w napęd na tylne koła, wraz z silnikami elektrycznymi montowanymi centralnie po środku.

Hyundai Motorsport zaliczył mocny start w pierwszych mistrzostwach PURE ETCR

Format PURE ETCR składa się z kilku krótkich wyścigów zwanych Battle Rounds, w których zawodnicy mogą ścigać się ze sobą i zdobywać punkty. Pierwsza impreza sezonu odbyła się na torze Autodromo Vallelunga we Włoszech. Do rywalizacji przystąpili kierowcy reprezentujący zespół Hyundai Motorsport: Augusto Farfus, Jean-Karl Vernay, John Filipi i Tom Chilton. Vernay zdobył pierwsze miejsce w Super Finale B i ustanowił drugi najszybszy wynik w jeździe na czas. Hyundai zwieńczył weekend rywalizacji na drugim stopniu podium.

Drugie zawody odbyły się w Motorland Aragón w Hiszpanii, równolegle z FIA WTCR. Hyundai Motorsport osiągnął kolejny dobry wynik, zdobywając punkty po raz drugi z rzędu. Każdy z czterech kierowców zwyciężył w klasyfikacji w swoich rundach, w tym pierwsze miejsce zajął Augusto Farfus w 4. rundzie. Farfus ustanowił również drugi najszybszy wynik w jednej z towarzyszących sesji jazdy na czas. Hyundai Motorsport zakończył weekend obroną drugiego miejsca z dorobkiem 124 punktów.

Jestem bardzo zadowolony z naszych dotychczasowych wyników w pierwszym sezonie serii PURE ETCR. Uważam, że wieloletnie doświadczenie Hyundaia z elektromobilnością zadziałało na naszą korzyść, a VELOSTER N ETCR świetnie się spisał. Oczywiście ETCR to nowy format, do którego należy się przyzwyczaić, a nasz zespół ciągle się uczy. Był to wspaniały wyścig i jestem dumny z osiągnięć naszych kierowców. To było ekscytujące móc wreszcie zobaczyć, jak Veloster N ETCR robi to, do czego został zaprojektowany!

Stefan Ph. HenrichDyrektor ds. Marketingu i PR w Hyundai Motorsport

To był wymagający format wyścigu – krótkie sprinty oznaczały, że musieliśmy jechać cały czas z pełną prędkością. W przeciwieństwie do pozostałych mistrzostw samochodów turystycznych, w których musimy dostosować tempo do odpowiedniego zarządzania paliwem lub akumulatorem, w PURE ETCR jedziemy z pełną mocą. Było to wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale także dla naszych inżynierów, ponieważ akumulatory musiały być zdolne do pracy bez przegrzewania się. Veloster N ETCR poradził sobie z tym bardzo dobrze. Jestem bardzo dumny z naszego występu!

Andrea AdamoSzef Zespołu Hyundai Motorsport

Bezemisyjne sportowe samochody przyszłości

Zaangażowanie Hyundaia w bezemisyjne pojazdy o wysokich osiągach nie kończą się na modelach Veloster N ETCR i RM20e. Hyundai Motorsport planuje opracować nowy hybrydowy samochód oparty na i20 N, który będzie brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) od sezonu 2022. Będzie to sposób na zmniejszenie emisji w sportach motorowych, przy jednoczesnym zapewnieniu widowiskowej rywalizacji, którą fani znają i kochają. Firma ogłosiła również zamiar opracowania wysokowydajnego samochodu na ogniwa paliwowe. Podjęcie współpracy z Rimac Automobili nad opracowaniem modułowego i skalowalnego układu elektrycznego zasilania, będzie podstawą do produkcji większej liczby wysokowydajnych pojazdów elektrycznych.